2013. december 7., szombat

A Félcrendszerek



Mindenki biztos belefutott már abba az érzésbe ha megnézett egy filmet, vagy játszott egy játékot és azt mindenáron ki akarta próbálni szerepjáték fomrájában is.  Aztán nekiáll az ember keresgélni a neten neadjisten ha beszél angolul és szerencséje van megtalálja valamilyen formátumban vagy rendelkezik az anyagi készletekkel akkor megrendeli külföldről. De valljuk meg egy próbajátékért megtanulni egy uj rendszert mindig macera, vagy úgy nagy vonalakban mindig fene macerás egy új rendszert megtanulni.  Én nem ismerek annyit rendszert mint pár régi motoros vagy aktívabb/ kevésbé lusta játékostársaim, kimerül kb 4-5 ben. De én már ezt is soknak tartom. Jön akkor az ötlet mit csináljak ha ki akarok próbálni valamit? Új rendszert? Persze ott van a GURPS és egyébb nem világkötött szabadon használható rendszerek, de én azt nem ismerem. Akkor mit csináljon a jó ember ha ki akar próbálni valamit? Leírom, hogy mi mit csináltunk. Hozzá kell tenni, hogy ez a módszer feltételez nem kevés rugalmasságot mind a játkosok mind a mesélők részéről. Ami még nagyon fonto volt, hogy egyszerű legyen az a rendszer, nem akartam én sokat matekozni, meg agyalni meg fél napig karit alkotni, meg akartam csinálni és hadd szóljon. Persze tudom ez szegény ember kézzel nőz kategória meg, hogy tipikus magyar ha nincs majd csinálok magamnak gagyibbat de ingyen felfogásnak tünik és lehet az is, de nálunk ezt a lustaság és türelmetlenség szülte. Meglepő, hogy mikre képes az ember ezzel a két tulajdonsággal! Ez a szokásos csináljunk háziszabályt kategóriába is simán belefér.


Hogyan történt?

http://static4.wikia.nocookie.net/__cb20080107080753/wowwiki/images/9/92/Goblinalch.JPGPár éve ugye berobbantak a szuperhősfilmek a köztudatba hála a MARVEL jótékony hatásánák. Az, hogy valaki szereti-e ezeket most éppen mindegy. Itthon megfogalmazódott bennem és öcsémben az ötlet, hogy bakker kéne szuperhősöset játszani mert az fun. Modnom jólvan mesélek, üsse kő, körbenézek neten van-e valami rendszer. Úgy is tettem , hát végülis találtam rendszereket, aztán megnyitottam a 200-300 oldalas angolnyelvű szabálykönyvet pdfben és az első oldal után be is zártam, mondván én át nem olvasom ezt gépen. Kutakodtam ,hogy adtak-e ki valami ilyesmit, de aztán rövid uton meguntam és leültünk öcsémmel, hogy ki kéne találni valami okosat ha már játszani akarunk ilyet. Aztán kb ennyiben is maradta dolog, aztán egyi este vagy a nap bármely szakában eszembejutott a nagy ötlet. Mi lenne ha a Vampire rendszerét kicsit módosítanánk. Jött a kérdés ,hogy miképpen. Kicsit agyaltam rajta majd meglett a megoldás, le is írtam valahova, de persze a papírt már rég elhagytam – persze fejben megvan. Így fogtuk magunkat és egy összefélcelt Vampire rendszerrel lejátszttuk az első X-menes játékunkat. Volt benne minden ami  kellett, látványos de jozan észel szembemenő harcok , egy kis drámázás, egy kis nyomozás, egy szó mint száz rettenetesen élvezetesre sikerült.
Persze lehet mondani , hogy ez amolyan félmegoldás meg minden, de mi a szerepjáték lényege a szórakozás, és számunkra ezt a szerepkört bőven be is töltötte. Ezt a fajta félcmunkát sok rendszerrel meg lehet még csinálni – megcsináltuk az ETK-s magus rendszerével is – csak az a fontos, hogy a rendszer egyszerű legyen és könnyen adaptálható, módosítható és persze, hogy ismerjük. Amennyiben valaki az adott vilgáot tökéletesen le akarja modellezni felejtse is el, ez sosem lesz tökéletes, vagy csak annyi munkával amivel akár egy uj saját rendszert is lehet írni, de akkor meg elveszik a lényeg, hogy én most akarok játszani, nem három hónap mulva.
Hogyan csináljuk?
Elmondom , hogy szerintem mi a fontos abban az esetben, ha valaki így szeretne játszani. Először is vegyél egy – ahogy már írtam- egy rendszert ami alapvetően egyszerű mint a faék. A legjobb ezekre az un. storyteller rendszerek, ezekkel lehet a legkönyebben zsonglőrködni. Találd ki, hogy te mit akarsz abból a világból leginkább alkalmazni, mit akarsz megjeleníteni. Módosítsd úgy a rendszert, hogy a te kis elképzelésedhez tökéletsen passzoljon. Adj hozzá valamit, vegyél el valamit. A kockadobásból ne legyen sok, az is átlátható legyen. Úgy alkosd meg a karaktereket, hogy egyik se nyomja el teljesen a másikat, csak azért mert neki olyanja van. Fontos , hogy adott karakteralkotással midnenki megtalája a saját helyét és számítását.
Mi magunk tulajdonképpen a Vampire azaz a WoD rendszerét próbáltuk ki ezzel a módszerrel- volt X-men, urban fantasy supernatural feelingben- illetve a jó öreg M.A.G.U.S. ETK rendszerét – Jött egy agybaj és asztalnál WoWoztunk. Álljék itt egy példa, hogy mi hogyan játszottunk MARVELes X-menes játékot így házibarkácsban és , hogy miképp találtuk fel a spanyol viaszt!

A nagy „Találmányunk”

Előre vetem, hogy a következő részhez nem rt némileg ismerni a WoD rendszerét.
Néztük a filmeket és azt láttuk, hogy nagyon frankó , hogy csak ugy dobálják képességeket és még csak bele nem fáradnak, na jó ha nagyon durván használják belefáradnak de addig nagyon klafa. Jött az ötlet, legyen úgy, hogy minden képességhez tartozik egy szintérték – egytől ötig csak, hogy maradjunk a WoD rendszerénél. Használhassunk akár több képességet is egyszerre, mert ugye miért ne? De azért legyen egy korlátja, így meghatároztunk egy küszöbértéket, amíg a használt képességek szintje nem haladja meg a küszöbértéket addig szabadon használhatja, ha meghaladja akkor mondjuk költsön akaretőrt és kapjon egy zuzódás sebet minden pontért. Korrektnek is tünt, rá is bólintott mindenki így lett. A küszöbértéket pedig modosult mi alapján határozzuk meg, végül ugy döntöttünk, hogy az elsődleges tulajdonságcsoport középső tulajdonsága és egy karakterre jellemző erény átlaga fogja megadni. Ezután minden játékos elmodnta milyen képességeket akar, én megmondtam milyen képességei lesznek a rendszer szerintés kész is voltak a mutáns képességek. Ennyi volt a módosítás, késöbb egyszerüsítettük kicsit a harcot is mert nekünk sok volt a dobálózás, késöbb bele vittünk pár plusz szabályt mint az omega szintü mutánsok, a Neo mutánsok meg a másodlagos mutációk, de ez már csak hab volt a tortán és az én kis sürakozásom a karakterekkel mint mesélő.

Remélem a kis irományommal segíteni tudtam azoknak akik hozzánk hasonló problémákkal küzdenek, de nekünk elöbb jutott ez eszünkbe. Illetve ha valakik kipróbálják és szereztem nekik egy jó délutánt, hát nekem már az is elég.

Shalafi del Necro

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése