Ugy
döntöttem , hogy hetente megpróbálok írni egy rövid cikket valamiről ami éppen
eszembe jut és a szerepjátékkal kapcsolatos. Komment szekcióban nyugodtan ki
lehet fejteni az ellenvéleményeket az adott témával kapcsolatban, mivel
alapvetően kiváncsi vagyok mások véleményeire is. Ki szeretném emelni, hogy
ezek mind szigoruan a személyes véleményeim, tehét szabad velük nem
egyetérteni.
Ahogy
a cím is modnja a TÁPolással szeretnék kicsit foglalkozni. Sokszor merül fel a
téma egy-egy beszélgetés folyamán, vagy fórumokon, facebook oldalakon, hogy ez
tápos az tápos, erre jönnek az ellenérve, én nem mellette szeretnék érvelni
vagy ellene.
Mi számít tápolásnak?
Nehéz
megfogalmazni, de tényleg. Nagyban függ a csapattól, a KM től, a modultól, sőt
még a játékostól is, hiszen egy sima v1.0-s harcos is lehet tápos (nem
számokban) egy tapasztalt ügyes vén róka kezében. Vegyük alapul a számokkal
való tápolást, mert ugye az kézzel fogható és a játékos képességei nehezen
mérhetőek.
Egyszerűen
megfogalmazva, ha azért vesz fel valaki egy képzettséget/ képességet/ előnyt/
hátrányt akárminek is hívja a rendszer, mert az ad X pontot valamihez az
tápolás. Persze nincs azzal baj ha valaki felvesz valamit csak azért mert ad
neki sok sebzést, ha az illik a karakter koncepciójába. Azt hiszem ezzel
elértünk (milyen hamar ) a lényegi részhez, hogy illeszkedjenek a koncepcióba a
felvett képességek és ne csak azért mert az mennyire bika. Mesélőként is
találkoztam már olyan karakterrel akire azt mondtam volna, hogy na igen ez elég
erős , de sikerült olyan hangulatot eltalálni neki, hogy nem zavart, sem engem
sem a többi játékost sem. Csak, hogy kézzelfogható példát mondjak M.A.G.U.S.
rendszerben mi az amit könyebben és mi az amit kevésbé könyebben vesz be az
ember gyomra egy karakternél:
- Az én karakterem egy harcos aki nemesi körökben nevelkedett, bálokról bálokra jár a cimboráival igazi aranyufjuként, ért a kardhoz is mert megesett, hogy párbajoznia kellett. Ez eddig korrekt ugye?Azt hiszem adok neki egy pusztítást is. Miért? Hogy illik ehhez a karakterhez a pusztítás? Sehogy, azért lett felvéve mert az egy erős képzettség.
- Az én karakterem egy harcos aki nemesi körökben nevelkedett, bálokról bálokra jár a cimboráival igazi aranyufjuként, ért a kardhoz is mert megesett, hogy párbajoznia kellett. Ez eddig korrekt ugye?Azt hiszem adok neki egy pusztítást is. Miért? Hogy illik ehhez a karakterhez a pusztítás? Sehogy, azért lett felvéve mert az egy erős képzettség.
-
- Ez a karakter Domvik felkent lovagja az
északi határvidékekről , ahol nap mint nap harcban edződve tanulta meg a pallos
forgatásának csínyját bínyját. Felszabadult jó sok képzettségpontom azt hiszem
felveszek egy pusztítást. Ez a karakter
fegyverrel a kezében kellt és feküdt nap mint nap, súlyos lovagi fegyverrel,
úgy hiszem itt van helye a pusztításnak.
Remélem
érzékelhető volt a két példán a különbség. Persze ennek ellenére lesz ilyen,
mindig van, velem is fordult már elő és bizonyára fog is. Dehát ki nem szereti
ha a karaktere erős? Ha az a harcos karakter a lehető legjobban megállja a
helyét a harcmezőn?
Az
ugynevezett tápolás másik jellegzetes példája az előny- hátrány rendszerekben
található meg. Ki nem találkozott volna már Vampireben az olyan karakterrel aki
felvett mindent ami nem érintheti a karakterét a plusz pontok reményében.
Tipikus példa az adott rendszerben a válogatós vadász: csövesek, mindez egy
Kékvérű karakternél. Ez tápolás. De ha ugyanez a Kékvérű karakter felveszi a
válogatós vadászt teszem azt kommunistákra, mert az előtörténete szerint
életében és nemlétében is sokat szenvedett tőlük, senki nem fogja
megkérdőjelezni a hátrány létjogosultságát. Miért? Mert meglepő is volna ha nem
lenne neki. Hogy érezhetőbb legyen, személyes példa Shadowrunban, hogy egyik
játékostársam felvette az uránallegria nevú hátrányt, most őszintén nem hat ez
nevetségesen?
Az akaratlanság, avagy a kevesebb
néha több
Főként
versenyeken és találkozókon botlok bele olyan karakterekbe akikbe sok mindent
akart a játékos beleszőni. Sokszor esik a játékos abba a hibába, hogy azt
szeretné, hogy a karakterek képes legyen bármilyen modult bármilyen
szituációban megoldani. Megsúgom ilyen karakter nem létezik. Minden karakternek
van gyengéje és minden karakternek van erős oldala. Vannak multifunkciós
karakterek de ők sok esetben nem képesek egyik dologban sem elérni a magasabb
szinteket. Amennyiben egy karakter valami oknál – rendszerből fakadóan vagy
egyébbként – képes arra, hogy nagyszerű legyen a játék minden aspektusában
akkor más karakterektől veszi el a lehetőséget, mások érezhetik feleslegesnek
magukat, míg sokszor azt fogjuk érezni, hogy az adott karakter igazábol csak
egy jo nagy csomó számhalmaz és nincs mögötte személyiség, nincs „élet” benne. Tehát
nem kell nekem lovag létemre értenem a csapdákhoz azt majd megoldja a tolvaj,
és nem kell tolvaj létemre tudjam megtörni a varázsjeleket, arra ott lesz a
varázslónk.
Hogy kerüljük el a tápolást?
Nagyon
egyszerű kövessük a legtöbb könyv álltal leírt karakteralkotás menetét. Szinte
mindenhol le van írva, hogy az első pont a koncepció kitalálása. Tehát ha a
karaktert kitaláltuk - részletesen vagy kevésbé részletesen az nem számít,
mindeki a saját igénye szerint – utána építsük csak köre a számokból álló
keretet. Hiszen ha odaállsz a KM elé, hogy te ezzel meg ezzel szeretnél
játszani és rábólint és utána a kitalállt koncepcióhoz mérten rakod össze a
karakter statisztikáit, úgy vélem senki nem fok belekötni. Ajánlani tudom, hogy
akár elöbb szülessen meg az előtörténet mint maga a karakter, ez főleg jó az
előny-hátrány rendszereknél így, mikor hátrányt vesz fel a játékos van mire
hivatkozni, hogy de ez azért van mert ekkor meg ekkor ez történt vele.
Konklúzió
Mindent
összevetve nincs baj az erős karakterekkel, amíg az koherens. De amint elveszti
a karakter a logikát magával szemben csak azért , hogy valamilyen tulajdonsága
vagy mása erősebb legyen, akkor kicsúszik a játékos lába alól a talaj és bizony
hamar tápolásnak fog hatni, még akkor sem ha nem annak lett szánva. Habár
próbálok erre figyelni én is néha beleesek ebbe a hibába.
Veletek
fordult már elő, hogy utólag feltünt egy karaktereteken, hogy tápoltatok? Velem
megesett már.
Shalafi del Necro
Ezt az a cikket, szívesen be idézném minden találkozó előtt a karakteralkotás mellé ;) . Pont olyan hosszú amit még elolvasnak emberek (legalábbis remélem hogy ezt még elolvassák), cserébe hasznos gondolatokat tartalmaz, amiket valójában mind tudunk, vagy legalábbis sejtünk/érzünk, csak hajlamosak vagyunk elfelejteni.
VálaszTörlés"Veletek fordult már elő, hogy utólag feltünt egy karaktereteken, hogy tápoltatok?"
Nekem olyan is volt, aki faszán előtörivel, képpel, karilappal megszületett, de annyira tápos hogy sose játszottam vele, azóta is a fiókban pihen, és várja az eljövetelének idejét. Egyszerűen etikátlan az a karakter - de legalábbis nem csapatjátékos - ;)