Ez az a kérdés amire mindenki egyből rávágja, hogy az életút a jobb és hajlok is afelé, hogy ezzel egyetértsek. De ha kicsit nekiáll gondolkodni a dolgon az ember akkor meg kell lássuk, hogy mindkét játéktipusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai is persze. Sok mindentől függ, hogy egy társaság minek áll neki játszani, hogyan teszi azt és egyáltalán mikor mihez van kedv. Megpróbálom külön számon venni, hogy melyiknek mik az előnyei és hátrányai. Na jó hátrányok nem igen vannak mert mégiscsak játszunk , nem?
Életút
Megvan
annak a varázsa, hogy láthatjuk a karakterünket „felnőni”, láthatjuk ahogy a
parasztfiu a rozsdás karddal ünnepelt harcossá vállik csillogó fémvértezetben
sárkányvértől csöpögő mithrill fegyverével. Ugye ez egy nagyon jó látványos
kép, amit igazán akkor tud értékelni az ember ha látta hogyan lett a
karakteréből az a hős aki. Mert sorra alkothatjuk a lvl 90 Orc Warriorokat (Ork
Harcosokat), de ezekből a karekterekből hiányozni fog az amit az életút ad
hozzá, a lelke, az a tapasztalat amit a játékos és a karakter együtt élt át. Mi
ezzel az egyetlen gond? Kell a rá szánt idő. Abbol is sok. Sokan alig tudnak
összeülni egy-egy játékra havonta-két havonta és így évekig eltartana, hogy a
karakterek elérjék azt a szintet ami másoknak- akik hetente akár több
alkalommal is össze tudnak ülni- pár hónap alatt sikerül. Itt van a kutya
elásva és ezért sokan inkább közepes szintű, közepesen tapasztalt karaktereket
kreálnak és kicsit több előtörténetet írnak nekik. Az életút játékok másik nagy
előnye, hogy le lehet játszani egész sagákat, olyan epikus volumenü történeteket
amiket az ember filmeken vagy sorozatokon lát és összeszorul a gyomra, hogy én
is át akarom élni. Amikor több mesén keresztül üldöztök valakit vagy valamit,
vagy göngyölítetek egy szálat, hogy a végén leránthassátok a leplet vagy
megküzdhessetek azzal aki felelős minden pusztításért, minden kínért. Csak hát
az idő...
„Egylövetü” játékok
Ha
a társaságnak nincs ideje gyakran összeülni, esetleg olyan problémával küzd a
társaság, hogy hétről hétre mást játszanának az emberek akkor tökéletesek az
ilyen játékok. Nálunk például gyakori „betegség”, hogy elkezdünk egy M.A.G.U.S.
játékot a következő héten valaki előáll egy Vampire mesével, az azutánin meg a
társaság két tagja éppen megnézte a Jack Sparrow kalandjait, úgyhogy muszáj
lesz 7tengert játszani, és így tovább. Így nem lehet életutat játszani. Ezeknek
a játékoknak tartalmaznia kell a komplett lezárást is különben rosz lesz a
szájíze a játékosoknak, mert arra nagyon jó esély van, hogy a jövő héten megint
mást fogunk játszani.A nagy előnye ezeknek a játékoknak, hogy új és új tipusu
kalandokat élhetünk át, minden alkalommal más karakter bőrébe bujhatunk. Mindig
más az élmény és ez nagyon jó. A másik eset amikor ritkán tudnak összeülni az
emberek, akkor nem is szabad ilyen nagy volumenü, sok szálas háromszor átívelős
játékkal probálkozni mert nem lesz semmi és ha már az ember ritkán ül össze nem
biztos, hogy egy évig szeretne a lyukasgatyás rozsdáspengéjü parasztgyerekkel
játszani - persze van aki azt szereti, kinek mi. Mi ilyenkor több metódust
használunk a karakterek erősségének meghatározására, értsd a karakter
szintjére. Első a KM hasra üt és azt modnja midenki 4es. A másik mindenki
dobjon 1k6 – al az lesz a szintje ( „dobd ujra azt az egyest, ne szórakozz már
velem”). A harmadik (és személyes kedvencem) amikor ad a mesélő X TSZ-t vagy
TP-t (karmát, fejlesztési pontot, kreditet, lyukas zokni, szabadon be lehet
helyettesíteni ) és azt kell a játékosoknak szétdobni egymás között, ez nagyon
jó módszer mert már karakteralkotáskor is elkezd a csapat együtt működni. Az
utolsó módszer addig jó amíg a játékosok simán el nem osztják egymás között a
kisztott bonuszokat egyenlően, a legjobb ha nem osztható számot adsz nekik, ha
azt látod, hogy nem kombinálják hanem simán szétosztják egyenlő mértékben akkor
adj inkább nekik te fixen pontokat.
Ciklusok
Van
egy harmadik módszer ami ötvözi a két fenti játék stílust. Az amikor Ciklusokat
mesélnek az emberek. Hogy gonodolom? A Mesélőnek van egy 3-4-akármennyi modulra
szóló kampánya, amit szeretne lemesélni. Ezeknek a ciklusoknak konkrét
lezárásuk van sok esetben olyan lezárás ami után a karakterek már nem feltétlen
játszhatóak. Láthatjuk, hogy nem egy üléses játék, de nem ezek a karakterek nem
is feltétlen az első szintről kezdik a pályafutásukat, hanem már olyan
tapasztalt karakterekként akikkel lehet akár világmegváltó történetet is
játszani. A legjobban a sorozatokra hasonlít ez a játék típus. Gyakorta amikor
vége az adott kampánynak a társaság elővesz uj karakterket, hogy azokkal megint
lejátszon egy hasonló pár modulból álló történetsorozatot, aztán kezdődik
elölről. Itt megtalálhatjuk a fejlődés és megtapasztalás élvezetét és mégis
viszonylag gyakrabban cserélhetőek a karterek mint egy több éves életútnál.
Nos
a fent felsorolt okok miatt mondom azt, hogy nem is annyira egyértelmű a
döntés, hogy melyik játéktípus a jobb. Persze van aki ezt vagy azt preferálja,
de figyelemmel kell lenni a körülményekre és nem szabad a másik típustól
elzárkózni. Ki kell próbálni mindent aztán eldönteni, hogy nekünk mint
csapatnak , társaságnak mégis melyik fekszik. És ne feledjük el, hogy teljesen
mindegy , hogy mit és hogyan játszunk amíg mindneki jól szórakozik.
Az elkövetkezendő hetkre előre van
pár ötlet a tarsolyomban, hogy miről írnék, de amennyiben valaki úgy gondolja,
hogy az övé jobb hát ne habozzon megosztani, esetleg valakinek van is valami
írása nyugodtan keressen meg vele itt: vodli.jeno@gmail.com.
Shalafi del Necro
Az a kép az életútnál ... anyám
VálaszTörlés