Sokszor találkozok olyan karakterekkel amiket
egy-egy film főhőse ihletett, vagy olyan modullal amit valóságos, vagy filmes
esemény története nyomán írtak meg, esetleg egy átértelmezi azok történéseit.
Az ilyen kreatív vagy kevésbé kreatív adaptációk úgy érzem szót érdemelnek. Szó lesz mind a játékos mind a mesélői oldalon
történt adaptálásokról. Szívesen várom kommentben az ilyen módokon mesélt kalandokat. Érdekel, hogy ti miket kreatívkodtatok össze az évek folyamán.
„...
Kapitány, ha kérhetem!”
Egy-egy nagyobb sikerű film tucatjával szüli a
főhőshöz hasonlatos karaktereket. Csak, hogy két nagyon is kézzel fogható
példát említsek mikor kijött 2003-ban a Karib tenger kalózai a találkozókon
megszaporodtak a furcsa járású kalóz típusú karakterek ilyen olyan verziói,
vagy a 2012-es Hobbit után meglepően sok törpe karakter / csapattal találkoztam
versenyeken. Egy-egy ilyen karakter nagyon hangulatos játékra ad módot és
lehetőséget ad, hogy belebújjunk kicsit szeretett filmünk hőseinek bőrébe. Nagy
előnye ezeknek a karaktereknek, hogy nem kell a személyiség nagy mélyítésével
foglalkozni, hiszen mindenki aki látta a filmet, olvasta a könyvet tudja, hogy
milyen viselkedést várjon el attól a karakterről és, hogy mire számítson tőle.
Persze ezek sokszor csak amolyan archetípusokként funkcionálnak a játékosok
kezében és mire a végére jut a karakteralkotásnak megesik, hogy a karakter
csupán foltokban, helyenként hasonlít az eredetire. Nagyon szórakoztató lehet
mesélőként vagy csapattársként egy-egy ilyen megelevenedett karaktert látni,
persze előfordulhat, hogy valaki nem szívlelte azt a filmben és ezért játék
közben is idegesíteni fogja, így nem árt előre szolni, hogy srácok én
tulajdonképpen Jack Sparrowwal jövök. Azért én azt tanácsolom, hogy ha ki is
szeretnénk próbálni egy ilyen neves karaktert, azért próbáljuk meg kicsit
belecsempészni saját ötletünket, tegyük egy kicsit sajátunkévá, különben 1-2
játékalkalom után lehet, hogy beleununk, vagy végül idegennek fogjuk érezni ha
nem lesz benne semmi olyan ami azt mondaná róla, hogy igen ez oylan mint az de
azért az én karakterem ebben kicsit ilyen. Ettől egyedibb lesz és dob egy
kicsit az élvezeti értékén. Illetve megeshet, hogy nem igazán tudjuk elkapni a
karakter hangulatát és inkább csak karikatúrája lesz az eredetinek.
A témához kapcsolódnak a karakter archetipusok
alkalmazásai. Gondolok itt a következőkre (a teljesség igénye nélkül): Szent lovag,
kleptomán tolvaj, a zsoldos, stb stb. Sokszor megesik, hogy valakinek
megtetszik egy alapötlet és mindenáron szeretne vele játszani. Ez a
végtelenségig rendjén is van, de mindig adjunk neki valami sajátságos
személyiségjegyet. Nem feltétlen kell valami nagyra gondolni, legyen a
zsoldosunk rendmániás, minden esetben figyeljen a rendre minden szempontból,
vagy a lovagunk szeretné levetkőzni az otthon látott arisztokrata stílust,
szeretné közelről megismerni az embereket az uradalomban és mindent elkövet,
hogy kivegye a részét is a mindennapjaikból. Ezek mind nagyon egyszerű húzások
amitől belecsempészehtünk egy kis pikantériát az alapvetően sablonosnak szánt
karakterbe.
A
történet
A legtöbb mesélő, köztük én is rengeteget merít, a
legkülönfélébb helyekről. Nem csak filmekből, könyvekből lehet meríteni
ihletet, ötletet, de hallottam olyanról akinek egy vers vagy egy szobor adott
ötletet. Nem feltétlen kell teljesen eredeti mindig új koncepción gondolkodni
hagyjuk, hogy valami megragadja a fantáziánkat és „flesheljünk rá”. Én magam
kifejezetten szeretem ezt a fajta történetalkotást, de több típusa is van. Megesik,
hogy egy film vagy könyv történetét szinte egy az egyben lemeséljük. Ebben az
esetben figyelni kell, hogy ha az egyik játékosos is ismeri akkor bukó a dolog
(én személy szerint a Káosz szíve c. könyvet meséltem le szinte szórol szóra
sok évvel ezelött). Ennek egy alternatívája, mikor egy teljesen más világba
ültetünk át egy történést és adaptáljuk annak a világnak a realitására.
(Shadowrunban lemesélni a kastély legmagasabb tornyába bezárt királylányt). Egy
másik verzió mikor csak egy momentumát ragadjuk meg a történetnek és azt
gondoljuk tovább abból kiindulva írunk egy kalandot. Ezzel feltárhatunk egy másik
aspektusát a történéseknek, vagy felgöngyölíthetünk egy álltalunk érdekesnek
vélt szálat. Persze az is lehetséges, hogy semmi köze nem lesz az eredetihez
csupán annak egy jelenete, része adta a kreativ kezdő lökést ami a modul
megírásához szükségeltetett. Az utóbbi
kettő egyvelegének – úgy vélem – nagyon jó példája az I. Hősök Napja kalandja a
Szabadság Szelleme, ahol az 1848-as
esemény utózöngéit próbáltuk meg Ynevesíteni
mesélőtársaimmal. Persze történeteknél is vannak alapkoncepciók, ha úgy tetszik
archetípusok amiket megéri néha lemesélni az élmény miatt, ilyen volt Amundnak A sötétség átka című kalandja is aminek
az alapelképzeését rengeteg film rengeteg sorozat dolgozta fel mind a maga
módján, de nagyon jó élmény volt ezúttal szenvedő alanyának lenni.
Persze vannak akik nem kedvelik ezt a tipusu
kalandírást, vannak akik azt mondják, hogy egy-egy ilyen mese vagy karakter rombolja
az ő világképüket vagy szórakozásukat, ez már teljesen szubjektív. Én magam
nagyon jó kiindulópontnak tartom ezeket az ötleteket amik alapján érdekes
kalandokat lehet írni, és viccesek a visszaköszönő netalántán ismerős események
vagy NJK-k a játék folyamán.
Shalafi del Necro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése