2014. január 22., szerda

Ihlet merítés



Sokszor találkozok olyan karakterekkel amiket egy-egy film főhőse ihletett, vagy olyan modullal amit valóságos, vagy filmes esemény története nyomán írtak meg, esetleg egy átértelmezi azok történéseit. Az ilyen kreatív vagy kevésbé kreatív adaptációk úgy érzem szót érdemelnek.  Szó lesz mind a játékos mind a mesélői oldalon történt adaptálásokról. Szívesen várom kommentben az ilyen módokon mesélt kalandokat. Érdekel, hogy ti miket kreatívkodtatok össze az évek folyamán.




„... Kapitány, ha kérhetem!”

Egy-egy nagyobb sikerű film tucatjával szüli a főhőshöz hasonlatos karaktereket. Csak, hogy két nagyon is kézzel fogható példát említsek mikor kijött 2003-ban a Karib tenger kalózai a találkozókon megszaporodtak a furcsa járású kalóz típusú karakterek ilyen olyan verziói, vagy a 2012-es Hobbit után meglepően sok törpe karakter / csapattal találkoztam versenyeken. Egy-egy ilyen karakter nagyon hangulatos játékra ad módot és lehetőséget ad, hogy belebújjunk kicsit szeretett filmünk hőseinek bőrébe. Nagy előnye ezeknek a karaktereknek, hogy nem kell a személyiség nagy mélyítésével foglalkozni, hiszen mindenki aki látta a filmet, olvasta a könyvet tudja, hogy milyen viselkedést várjon el attól a karakterről és, hogy mire számítson tőle. Persze ezek sokszor csak amolyan archetípusokként funkcionálnak a játékosok kezében és mire a végére jut a karakteralkotásnak megesik, hogy a karakter csupán foltokban, helyenként hasonlít az eredetire. Nagyon szórakoztató lehet mesélőként vagy csapattársként egy-egy ilyen megelevenedett karaktert látni, persze előfordulhat, hogy valaki nem szívlelte azt a filmben és ezért játék közben is idegesíteni fogja, így nem árt előre szolni, hogy srácok én tulajdonképpen Jack Sparrowwal jövök. Azért én azt tanácsolom, hogy ha ki is szeretnénk próbálni egy ilyen neves karaktert, azért próbáljuk meg kicsit belecsempészni saját ötletünket, tegyük egy kicsit sajátunkévá, különben 1-2 játékalkalom után lehet, hogy beleununk, vagy végül idegennek fogjuk érezni ha nem lesz benne semmi olyan ami azt mondaná róla, hogy igen ez oylan mint az de azért az én karakterem ebben kicsit ilyen. Ettől egyedibb lesz és dob egy kicsit az élvezeti értékén. Illetve megeshet, hogy nem igazán tudjuk elkapni a karakter hangulatát és inkább csak karikatúrája lesz az eredetinek.


A témához kapcsolódnak a karakter archetipusok alkalmazásai. Gondolok itt a következőkre (a teljesség igénye nélkül): Szent lovag, kleptomán tolvaj, a zsoldos, stb stb. Sokszor megesik, hogy valakinek megtetszik egy alapötlet és mindenáron szeretne vele játszani. Ez a végtelenségig rendjén is van, de mindig adjunk neki valami sajátságos személyiségjegyet. Nem feltétlen kell valami nagyra gondolni, legyen a zsoldosunk rendmániás, minden esetben figyeljen a rendre minden szempontból, vagy a lovagunk szeretné levetkőzni az otthon látott arisztokrata stílust, szeretné közelről megismerni az embereket az uradalomban és mindent elkövet, hogy kivegye a részét is a mindennapjaikból. Ezek mind nagyon egyszerű húzások amitől belecsempészehtünk egy kis pikantériát az alapvetően sablonosnak szánt karakterbe.


A történet


A legtöbb mesélő, köztük én is rengeteget merít, a legkülönfélébb helyekről. Nem csak filmekből, könyvekből lehet meríteni ihletet, ötletet, de hallottam olyanról akinek egy vers vagy egy szobor adott ötletet. Nem feltétlen kell teljesen eredeti mindig új koncepción gondolkodni hagyjuk, hogy valami megragadja a fantáziánkat és „flesheljünk rá”. Én magam kifejezetten szeretem ezt a fajta történetalkotást, de több típusa is van. Megesik, hogy egy film vagy könyv történetét szinte egy az egyben lemeséljük. Ebben az esetben figyelni kell, hogy ha az egyik játékosos is ismeri akkor bukó a dolog (én személy szerint a Káosz szíve c. könyvet meséltem le szinte szórol szóra sok évvel ezelött). Ennek egy alternatívája, mikor egy teljesen más világba ültetünk át egy történést és adaptáljuk annak a világnak a realitására. (Shadowrunban lemesélni a kastély legmagasabb tornyába bezárt királylányt). Egy másik verzió mikor csak egy momentumát ragadjuk meg a történetnek és azt gondoljuk tovább abból kiindulva írunk egy kalandot. Ezzel feltárhatunk egy másik aspektusát a történéseknek, vagy felgöngyölíthetünk egy álltalunk érdekesnek vélt szálat. Persze az is lehetséges, hogy semmi köze nem lesz az eredetihez csupán annak egy jelenete, része adta a kreativ kezdő lökést ami a modul megírásához szükségeltetett.  Az utóbbi kettő egyvelegének – úgy vélem – nagyon jó példája az I. Hősök Napja kalandja a Szabadság Szelleme, ahol az 1848-as esemény utózöngéit próbáltuk meg Ynevesíteni mesélőtársaimmal. Persze történeteknél is vannak alapkoncepciók, ha úgy tetszik archetípusok amiket megéri néha lemesélni az élmény miatt, ilyen volt Amundnak A sötétség átka című kalandja is aminek az alapelképzeését rengeteg film rengeteg sorozat dolgozta fel mind a maga módján, de nagyon jó élmény volt ezúttal szenvedő alanyának lenni.




Persze vannak akik nem kedvelik ezt a tipusu kalandírást, vannak akik azt mondják, hogy egy-egy ilyen mese vagy karakter rombolja az ő világképüket vagy szórakozásukat, ez már teljesen szubjektív. Én magam nagyon jó kiindulópontnak tartom ezeket az ötleteket amik alapján érdekes kalandokat lehet írni, és viccesek a visszaköszönő netalántán ismerős események vagy NJK-k a játék folyamán.

Shalafi del Necro

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése