Sok
helyen sokan megpróbálták már elkülöníteni a játékostípusokat az alapján, hogy
ki milyen stílusban játszik, vagy milyen fajta mesét szeretne hallani. Én nem
hiszem, hogy annyira különbözőek lennének. Úgy gondolom, hogy alapvetően két fajta
játékos létezik, illetve ezeknek valamilyen
arányú keveréke. Nem fogunk kémiázni, meg lehet nyugodni. Persze alapvetően nehéz betipizálni a
játékosokat, ezért sem tartom szerencsésnek mikor leírják, hogy a vezető
személyiségű játékos, a Vér Pisti (idősebbeknek Vér István) , stbstb. Természetesen nem mondom, hogy egyik féle
stílus jobb a másiknál, talán ott foglalhatnék állást, hogy a legjobb ha az
ember keresztezni tudja a kettőt, megtalálva egyfajta arany középutat.
Színészek
Ők
azok akik inkább a világban szeretnek élni. Szeretnék kiélvezni mindazt amit az
adott milliő nyujtani tud és szeretnének minnél jobban azonosulni a karakterrel
akinek a bőrébe bújtak. Ezeknek a játékosoknak nem fontos, hogy világmegváltó
összeesküvéselméletekről lebbentsék fel a fátylat, vagy megküzdjenek a
sárkánnyal. Sőt, ők inkább szeretnének eldumálni a sárkánnyal és megnézni a
kincseiket, majd hencegni mindezzel minnél több embernek. Gyakran persze
elvehetik a mesélőnek a kedvét az élettől is mikor a jól kitalállt kalandot és
történést huszárvágással kettéhuzzák csak azért mert a karakterük inkább elmegy
bálozni, mert az érdekesebb. Náluk nagyon oda kell figyelni arra, hogy a
karakter motiválva legyen a játék során, különben ha úgy érzik, hogy nincs
miért csinálniuk az előre jól felépített modulodat otthagynak faképnél, mármint
a történést, nem téged, mert naná, hogy talál magának érdekességet. Sok esetben
ezeknek a játékosoknak modul sem kell, hiszen a kis saját dolgaikkal és
céljaikkal csinálják azt maguk körül. Ezért ha a mesélő nem készült kalanddal
az sem baj, találj ki egy milliőt – legyen az egy város, egy bál, egy vár
mindentől messze, tökéletesen mindegy – és dobd be őket. Ha nincs történés,
majd a játékosaid csinálnak.
Rejtvényfejtők
Nekik
arra van szükségük, hogy legyen egy modul, egy feladat, aminek a végére
járhatnak. Abban bízhatsz, hogy ők rá fognak jönni, hogy az ártatlannak látszó
királykisasszony nem más mint az a személy aki felelős a városban az
eltünésekért, hogy ezzel idézze meg szerelmét a gonoszság nagyurát. Ők sokkal
kevésbé igénylik, hogy a karakterük személyesen legyen motiválva a probléma
irányába, hiszen nekik a probléma az érdekes. Sokszor nem számít a megoldás
mibenléte sem, ha úgy tetszik a cél szentesíti az eszközt az esetükben. Ez
viszont sok esetben a karakterhűség rovására megy és sokszor kíván a mesélőtől
részeltes felkészülést is a játékra, mert odafigyelnek minden részletre. De a
mesélő legjobb barátja is lehet, mikor a csapat elakadni látszik vagy kéteje
támadnak az elöttük álló feladattal kapcsolatban. Gyakori, hogy ezek a
játékosok elsősorban mesélők szoktak lenni. Hiszen nem csak élvezik a feladatok
megoldását, hanem azok kitalálását is. Ha eddig viszont nem mesélt, vegyétek
rá, hogy próbálja meg, esélyes, hogy jó mesélő fog belőle válni és szeretni is
fogja.
A többiek
Persze
nem minden játékos sorolható ilyen egyszerűen ezekbe a kategóriákba, a
legtöbben a kettőnek egyfajta keresztezése. De alapvetően ezen a skálán
mozognak vmilyen irányba a játékosok. Egy jó játékban végeredményben mindegyikre
szükség van és a mesélőnek is vegyítenie kell a modulban a fenti elemeket, hogy
teljesen élvezetes legyen minden játékosa számára, hiszen az nagyon ritka, ha
csak színész vagy rejtvényfejtő tipusu játékosai vannak valakinek.
Persze
lehetne sorolni olyat, hogy hol vannak itt a VérPistikék, de egyszerű, ők
mészárolni akarnak, a karakterük is olyan lesz és nem mindig fognak törődni a
modullal, tehát inkább színészek ők. Gondolnánk, hogy a kezdő játékosoknak idő
mire felveszik ezeket az allűröket, de nem. Azt leszámítva, hogy idővel
mindenki változik így a játékhoz való hozzálása is, annak is megvannak a saját
elvárásai a játékkal kapcsolatban aki csak most kezdte. Láttam már olyan embert
aki először ült le játszani, de csak a fejemet kapkodtam, hogy mit művel, csak
adni kell nekik lehetőséget, hogy rájöjjünk mi az ami neki fekszik.
A mesélő
Nem
kell a mesélőket sem félteni, ők sem kivételek a fenti felsorolásból. Úgyanúgy
vannak problémaérzékeny és szerepjátékérzékeny mesélők is. Egyikük nagyszerű többszálon
futó kalandokat fog írni míg a másik, nagyszerűen csillogó és mozgó hátteret
lesz képes teremteni a játékos karakterek köré, akik sokszor a szemük elött
látják peregni az eseményeket. Az igazán jó mesélő – szerény véleményem
szerint- az aki ezeket az elemeket úgy tudja ötvözni, hogy végül el sem tudjuk
dönteni, hogy hol kezdődik a játék és hol végződik a rejtvényesdi és azt
hihetjük, hogy egy Hollywoodi filmben szereplünk nem pedig játszunk. Hiszen ha
csak az egyikre koncentrál a mesélő a másik háttérbe szorul és hiába nagyszerű
a történet ha a Színész játékosunk unja magát mert ő mást csinálna és természetesen fordítva is igaz.
Shalafi del Necro
Jó cikk :-)
VálaszTörlés